Fintech i Innowacje w Polsce – Coworking Poland

Opublikowane przez BG / 2017-03-19 / , , , / 0 Komentarze

We wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań finansowych Polacy są międzynarodowym wzorem. Jako społeczeństwo również szybciej od innych adaptujemy się do nowinek w zakresie płatności i zarządzania finansami. Co sprawia, że jesteśmy tacy wyjątkowi? 

Polska, pomimo swojego zapóźnienia w wielu sektorach gospodarki, w odniesieniu do branży finansowej jest zdecydowanie rynkiem innowacyjnym, nie tylko w skali regionu CEE, ale i całej Europy – tłumaczy w raporcie FinTech Poland Bernard Gołko, rynkowy ekspert ds. sektora FinTech.

Skąd więc u nas takie zamiłowanie do nowoczesnych finansów?

Premia za bycie drugim

Bernard Gołko wskazuje, że siłą napędową wdrażania nowych technologii w sektorze finansów w dużej mierze było wcześniejsze zapóźnienie. To pozwoliło Polakom sięgnąć od razu po najnowocześniejsze rozwiązania. Z kolei prof. Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej dodatkowo zwraca uwagę na czynniki psychologiczne z tym związane.

– Wiele nowoczesnych rozwiązań zostało u nas wprowadzonych jeszcze w momencie, kiedy nadrabialiśmy dystans cywilizacyjny. Korzystanie z technologicznych nowinek dało nam poczucie skrócenia dystansu – że zachowujemy się tak samo, jak ludzie w krajach zachodnich, albo że nawet jesteśmy od nich lepsi – mówi ekspertka Deutsche Bank.

Szybko, prosto i przyjemnie
Brak przyzwyczajenia do pewnych rozwiązań sprawia, że znaczne łatwiej adaptujemy się do nowinek technologicznych. A to, że siła nawyku potrafi skutecznie wstrzymywać innowacyjność, dobrze obrazuje rynek finansów w Stanach Zjednoczonych. Tam przelewy bankowe praktycznie nie funkcjonują, a najbardziej popularną formą wszelkich płatności są czeki (wysyłane pocztą i wrzucane do skrzynki). Równie zadziwiająca jest powszechność i konieczność płacenia w wielu miejscach ćwierćdolarówkami. Parkometry, bramki na autostradzie czy biletomaty zazwyczaj przyjmują tylko drobniaki.

Takie rozwiązania mogą wydawać się nam abstrakcyjne. Jako naród lubimy wszystko upraszać, w tym również procesy związane z finansami. Im mniej czynności wymaga dane rozwiązanie – tym chętniej  z niego korzystamy. Pośrednio wiąże się to z oszczędnością czasu, naszą kolejną narodową cechą.

– Badania na temat czasu wolnego Polaków, wskazują, że jak mało które społeczeństwo, dążymy do wyzbywania się jak największej liczby czynności i zastępowania ich czymś szybszym i łatwiejszym. Znamienny przykład to kolejki w banku, które tak chętnie eliminujemy za pomocą internetowych przelewów czy płatności mobilnych – mówi prof. Małgorzata Bombol. I dodaje, że ma to związek przede wszystkim z dużą ilością czasu, jaki poświęcamy na pracę. Na tle Europy, Polacy są w czołówce najbardziej zapracowanych narodów. Z raportu OECD wynika, że nad Wisłą przeciętnie pracuje się 1963 godziny w roku, a np. we Francji – 1482.

Czytaj więcej na : gazeta.pl

Komentarze

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedź

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *